Ի՞նչ անել, եթե անհատ ձեռնարկատեր եք կամ գրանցել եք ընկերություն, հիմնադրամ կամ հասարակական կազմակերպություն և որոշել եք դադարեցնել Ձեր գործունեությունը: Մեր նախորդ հրապարակումներում անդրադարձել ենք որպես անհատ ձեռնարկատեր հաշվառվելու, առևտրային ընկերությունների գրանցման միջոցով բիզնես գործունեություն ծավալելու օրենսդրական առանձնահատկություններին:
Այս հոդվածի շրջանակներում ավելի լայն պատկերացում կկազմենք, թե ինչպես փակել ԱՁ, ինչպես նաև հանդիսանալով առևտրային կամ ոչ առևտրային ընկերություն գրանցած անձ (անձինք) ՀՀ օրենսդրության շրջանակներում դադարեցնել բիզնես գործունեությունը:
Առաջին հերթին հարկ է նշել, որ ի տարբերություն ՀՀ օրենսդրության շրջանակներում գրանցված ընկերությունների գործունեության դադարեցման, անհատ ձեռնարկատիրոջ հաշվառումից հանումն ավելի պարզ և պակաս փաստաթղթաշրջանառություն ենթադրող գործընթաց է:
Անհատ ձեռնարկատիրոջ լուծարման գործընթացը
Ո՞վ կարող է դիմել անհատ ձեռնարկատիրոջը հաշվառումից հանելու համար:
Անհատ ձեռնարկատիրոջ հաշվառումից հանելու գործընթացի համար ՀՀ ԱՆ իրավաբանական անձանց պետական ռեգիստրի գործակալություն (այսուհետ` «Գործակալություն») կարող է դիմել ինչպես անհատ ձեռնարկատերն անձամբ, այնպես էլ նրա կողմից լիազորված անձը:
Ի՞նչ փաստաթղթեր պետք է ներկայացնել անհատ ձեռնարկատիրոջ հաշվառումից հանելու համար:
Գործակալություն են ներկայացվում հետևյալ փաստաթղթերը`
- դիմում,
- լիազորված անձի կողմից դիմում ներկայացնելու դեպքում ներկայացվում է նաև համապատասխան լիազորագիր և անձը հաստատող փաստաթուղթ:
Արդյոք կա՞ն լրացուցիչ պահանջներ անհատ ձեռնարկատիրոջ լուծարման դեպքում, եթե վերջինս ունի աշխատակիցներ:
Այո: Եթե Անհատ ձեռնարկատերը հաշվառվել է մինչև 2013 թվականը, ապա վերջինիս լուծարման դեպքում գործակալություն պետք է ներկայացնել նաև «Արխիվային գործի մասին» ՀՀ օրենքի 20-րդ հոդվածի 6-րդ մասի պահանջների կատարման մասին տեղեկանք, ըստ որի անհատ ձեռնարկատերերի լուծարման դեպքում անհատ ձեռնարկատերը կազմակերպում է մինչև 2013 թվականի հունվարի 1-ը իր գործունեությամբ առաջացած անձնակազմին վերաբերող փաստաթղթերի առանձնացումը և հանձնումը պետական կամ համայնքային արխիվ:
Ինչպե՞ս կարող ենք օգնել
Եթե Դուք ցանկանում եք դադարեցնել Ձեր բիզնես գործունեությունը կամ փակել ԱՁ-ն, ապա մեր իրավաբանների թիմը պատրաստ է աջակցել Ձեզ:
Ինչպիսի՞ կարգավորումներ են գործում, եթե անհատ ձեռնարկատերը մահացել է կամ ճանաչվել է անհայտ բացակայող:
Մահացած անհատ ձեռնարկատիրոջը հաշվառումից հանելն իրականացվում է ինքնաշխատ կերպով՝ նոր տեղեկությունները փոխօգնության կարգով ստանալով համապատասխան տեղեկատվական բազան վարող պետական կառավարման մարմնից` ՀՀ Քաղաքացիական Կացության Ակտերի Գրանցման Գործակալությունից (ՔԿԱԳ)՝ Հայաստանի Հանրապետության կառավարության սահմանած կարգով:
Անհայտ բացակայող անհատ ձեռնարկատիրոջը հաշվառումից հանելն իրականացվում է շահագրգիռ անձի դիմումի համաձայն, որի համար ներկայացվում են որպես անհատ ձեռնարկատեր հաշվառված անձի նույնականացման համար բավարար ցանկացած տեղեկատվություն և անհայտ բացակայող ճանաչելու մասին դատարանի որոշման պատճենը:
Ի՞նչ ժամկետում է կատարվում հաշվառումից հանելը:
Անհատ ձեռնարկատերը համարվում է հաշվառումից հանված դիմումը ներկայացնելու պահից:
Արդյոք պետական տուրքի պարտավորություն առկա՞ է անհատ ձեռնարկատիրոջը հաշվառումից հանելու դեպքում:
Որպես անհատ ձեռնարկատեր հաշվառված անձին պետական հաշվառումից հանելու համար պետական տուրք չի գանձվում:
Առաջ շարժվելով, նշենք, որ ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի համաձայն` իրավաբանական անձինք կարող են լինել իրենց գործունեությամբ շահույթ ստանալու նպատակ հետապնդող` առևտրային (ՍՊԸ, ՓԲԸ, ԲԲԸ) կամ շահույթ ստանալու նպատակ չհետապնդող և ստացված շահույթը մասնակիցների միջև չբաշխող` ոչ առևտրային կազմակերպություններ (հիմնադրամ, հասարակական կազմակերպություն):
Իրավաբանական անձի գործունեությունը դադարում է դրա լուծարմամբ, որի դեպքում իրավահաջորդություն չի առաջանում: Ահա թե ինչու, օրենսդիրը նախատեսել է իրավաբանական անձի լուծարման հատուկ գործընթաց, որն ապահովում է բոլոր պարտատերերի տեղեկացումը և պահանջների ներկայացումը իրավաբանական անձին:
Առևտրային ընկերությունների լուծարման գործընթացը
Ու՞մ կողմից է իրականացվում առևտրային ընկերությունների լուծարման գործընթացը:
Լուծարման պետական գրանցումը կատարվում է Գործակալության կողմից, բացառությամբ ՀՀ Կենտրոնական բանկի կողմից գրանցված իրավաբանական անձանց լուծարման դեպքերի (բանկեր, վարկային կազմակերպություններ, ապահովագրական ընկերություններ, ներդրումային ֆոնդեր և այլն), որոնց լուծարման համար նախատեսված է ամբողջովին այլ ընթացակարգ:
Ո՞վ է կայացնում առևտրային ընկերությունների լուծարման գործընթացի որոշումը:
Կամավոր լուծարման դեպքում` ինչպես սահմանափակ պատասխանատվությամբ ընկերությունների, այնպես էլ բաժնետիրական ընկերությունների լուծարման, լուծարային հանձնաժողովի նշանակման և լուծարման հաշվեկշռի ընդունման մասին որոշումները ընկերության ընդհանուր ժողովի բացառիկ իրավասությունն են, ինչը ենթադրում է, որ վերջիններս չեն կարող նրա կողմից փոխանցվել ընկերության խորհրդի և ընկերության գործադիր մարմինների որոշմանը:
Առևտրային ընկերությունները կարող են լուծարվել նաև դատական կարգով հարկադիր:
Ինչպե՞ս է իրականացվում առևտրային ընկերությունների լուծարման բուն գործընթացը:
ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 69-րդ հոդվածի կարգավորումների համաձայն` ընկերության լուծարման մասին որոշում ընդունած մարմինը նշանակում է լուծարման հանձնաժողով (լուծարող) և սահմանում լուծարման կարգն ու ժամկետները: Նշանակման պահից լուծարման հանձնաժողովին են անցնում իրավաբանական անձի գործերի կառավարման լիազորությունները: Լուծարման հանձնաժողովը ՀՀ հրապարակային ծանուցումների պաշտոնական ինտերնետային կայքում հայտարարություն է զետեղում նրա լուծարման և պարտատերերի պահանջների ներկայացման կարգի ու ժամկետի մասին: Այդ ժամկետը չի կարող պակաս լինել երկու ամսից` սկսած լուծարման մասին հրապարակման պահից:
Լուծարման հանձնաժողովը միջոցներ է ձեռնարկում պարտատերերին հայտնաբերելու և դեբիտորական պարտքն ստանալու ուղղությամբ, ինչպես նաև պարտատերերին տեղեկացնում է իրավաբանական անձի լուծարման մասին:
Պարտատերերի կողմից պահանջների ներկայացման ժամկետի ավարտից հետո լուծարման հանձնաժողովը կազմում է լուծարման միջանկյալ հաշվեկշիռ, որը տեղեկություններ է պարունակում լուծարվող իրավաբանական անձի գույքի կազմի, պարտատերերի ներկայացրած պահանջների ցանկի, ինչպես նաև պահանջների քննարկման արդյունքների մասին: Եթե լուծարվող իրավաբանական անձի ունեցած դրամական միջոցներն անբավարար են պարտատերերի պահանջները բավարարելու համար, լուծարման հանձնաժողովը հրապարակային սակարկություններով վաճառում է իրավաբանական անձի գույքը:
Ի՞նչ հերթականությամբ են բավարարվում ընկերության պարտատերերի պահանջները:
ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 70-րդ հոդվածը նախատեսում է, որ իրավաբանական անձի լուծարման դեպքում նրա պարտատերերի պահանջները բավարարվում են հետևյալ հերթականությամբ`
- Բավարարվում են լուծարվող իրավաբանական անձի գույքի գրավով ապահովված պարտավորություններով պարտատերերի պահանջները;
- Բավարարվում են այն քաղաքացիների պահանջները, որոնց առջև լուծարվող իրավաբանական անձը պատասխանատվություն է կրում նրանց կյանքին կամ առողջությանը վնաս պատճառելու համար` համապատասխան պարբերական վճարումների կապիտալացման միջոցով;
- Վճարվում է աշխատանքային պայմանագրով աշխատող անձանց արձակման նպաստների, աշխատավարձի և հեղինակային պայմանագրերով վարձատրությունը;
- Մարվում է բյուջե, շրջակա միջավայրի պահպանության դրամագլխին կատարվող պարտադիր վճարների պարտքը;
- Հաշվարկներ են կատարվում մնացած պարտատերերի հետ` բացառությամբ ստորադաս փոխառություններով պարտատերերի;
- Հաշվարկներ են կատարվում ստորադաս փոխառություններով պարտատերերի հետ:
Յուրաքանչյուր հերթի պահանջները բավարարվում են նախորդ հերթի պահանջները լրիվ բավարարվելուց հետո:
Եթե լուծարվող իրավաբանական անձի գույքի արժեքն անբավարար է պարտատերերի պահանջները բավարարելու համար, ապա այն կարող է լուծարվել միայն սնանկության հետևանքով:
Ի՞նչ է տեղի ունենում, երբ բավարարվում են բոլոր պարտատերերի պահանջները:
Պարտատերերի հետ հաշվարկներն ավարտելուց հետո լուծարման հանձնաժողովը կազմում է լուծարման հաշվեկշիռ, որը հաստատում է ժողովը:
Ե՞րբ է առևտրային ընկերությունը համարվում լուծարված:
Լուծարման հանձնաժողովը հաստատված լուծարման հաշվեկշիռն մյուս փաստաթղթերի հետ ներկայացնում է Գործակալություն` ընկերության լուծարման պետական գրանցում կատարելու համար: Իրավաբանական անձը համարվում է լուծարված, իսկ նրա գոյությունը` դադարած, պետական գրանցման պահից:
Ոչ առևտրային ընկերությունների լուծարման գործընթացը
ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 69-րդ և 70-րդ հոդվածների դրույթները տարածվում են նաև հիմնադրամների և հասարակական կազմակերպությունների վրա, սակայն վերջիններիս լուծարման գործընթացը տարբերվում է մի շարք առանձնահատկություններով:
Ի՞նչ առանձնահատկություններ կան հիմնադրամի լուծարման գործընթացում:
«Հիմնադրամների մասին» ՀՀ օրենքի համաձայն` ի տարբերություն անհատ ձեռնարկատերերի և առևտրային ընկերությունների լուծարման, հիմնադրամը լուծարելու մասին որոշում կարող է ընդունել միայն դատարանը` շահագրգիռ անձանց դիմումով:
Ո՞վ է հիմնադրամի անունից կայացնում լուծարման հարցով դատարան դիմելու մասին որոշումը:
Հիմնադրամի լուծարման հարցով դատարան դիմելու մասին որոշման ընդունումը կայացնում է հիմնադրամի հոգաբարձուների խորհուրդը: Այս իրավասությունը բացառիկ է և կանոնադրությամբ չեն կարող փոխանցվել այլ մարմնի:
Ի՞նչ է լինում այն դեպքում, երբ այլևս հիմնադրամը չունի պարտավորություններ պարտատերերի նկատմամբ:
Պարտատերերի պահանջները բավարարելուց հետո, ինչպես նաև այն դեպքում, երբ լուծարման միջանկյալ հաշվեկշիռը հաստատելու պահին անձեռնմխելի կապիտալով հիմնադրամը չունի պարտավորություններ պարտատերերի նկատմամբ, հիմնադրամի գույքը փոխանցվում է նվիրատուներին՝ նրանց կողմից հիմնադրամին տրամադրված միջոցների չափին համապատասխան, սակայն ոչ ավելի, քան նվիրաբերած գումարը, իսկ դրա անհնարինության դեպքում դրամական միջոցները փոխանցվում են պետական բյուջե, իսկ այլ գույքը սեփականության իրավունքով փոխանցվում է Հայաստանի Հանրապետությանը՝ ի դեմս Կառավարության:
Հասարակական կազմակերպությունների լուծարման առանձնահատկությունները:
ՀԿ-ի կամավոր լուծարման մասին որոշումը կայացնում է ժողովը: Ընդ որում, «Հասարակական կազմակերպությունների մասին» ՀՀ օրենքի համաձայն` Պետական եկամուտների կոմիտեն կազմակերպության հարկադիր լուծարման պահանջով կարող է դիմել դատարան այդ նույն օրենքով նախատեսված դեպքերում, օրինակ, կազմակերպությունը գործունեության ընթացքում իրականացրել է սահմանադրական կարգը բռնի տապալելու կամ ատելություն բորբոքելու կամ բռնություն կամ պատերազմ քարոզելու գործողություն:
Կազմակերպությունը լուծարվում է Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացիական օրենսգրքով սահմանված կարգով (ՀՀ քաղաքացիական օրենսգիրք` հոդված 67-70), որի մասին արդեն խոսել են առևտրային ընկերությունների լուծարման գործընթացին անդրադառնալիս:
Կազմակերպություն լուծարելու դեպքում պարտատերերի պահանջները բավարարելուց հետո մնացած գույքն ուղղվում է կազմակերպության կանոնադրությամբ նախատեսված նպատակներին, դրա անհնարինության դեպքում դրամական միջոցները փոխանցվում են պետական բյուջե, իսկ այլ գույքը սեփականության իրավունքով փոխանցվում է Հայաստանի Հանրապետությանը՝ ի դեմս Կառավարության, բացառությամբ օրենքով սահմանված դեպքերի:
Բարձրակարգ և պրոֆեսիոնալ իրավաբանական խորհրդատվություն
Եթե Դուք ցանկանում եք դադարեցնել Ձեր բիզնես գործունեությունը և որոշել եք լուծարել ձեր առևտրային կամ ոչ առևտրային ընկերությունը կամ դուրս գալ անհատ ձեռնարկատիրոջ հաշվառումից, ապա մեր իրավաբանների թիմը կարող է աջակցել Ձեզ հետևյալ հարցերում`
- Խորհրդատվություն լուծարման շեմին գտնվող իրավաբանական անձի գործունեության դադարեցման վերաբերյալ,
- ՀՀ հրապարակային ծանուցումների պաշտոնական ինտերնետային կայքում լուծարման հայտարարության զետեղում,
- Լուծարման համար անհրաժեշտ փաստաթղթերի, այդ թվում` միջանկյալ լուծարային հաշվեկշռի, լուծարային հաշվեկշռի կազմում,
- Համապատասխան պետական մարմիններում, այդ թվում ՀՀ ԱՆ իրավաբանական անձանց պետական ռեգիստրի գործակալությունում, դատարանում, հաշվի օպերատոների առջև ներկայացուցչություն,
- Պարտատերերի հետ հետագա բանակցությունների վարում: